lördag 1 september 2007

Ja, ja

Det är väl dags för mig att äntligen nappa på psalmutmaningen som fru J redan svarat på. Eftersom vi ofta tycker lika om det mest, så är det självfallet så också i detta fall. Jag tycker att fru J har listat tre av de absolut bästa psalmerna, men jag gör ett litet tillägg.

1. 153 Livet vann, dess namn är Jesus

Av olika anledningar får jag tårar i ögonen av denna psalm, men dessutom beskriver den påskens under med så mycket glädje. Dessutom lättsjungen!

2. 480 Var hälsad, Herrens moder

Vi har alldeles för lite Mariafromhet i vår kyrka, men den här psalmen är ett strålande undantag. Vacker och vördnadsfull inför vår förebild i lydnad för Gud.

3. 1

Vacker pampig och fest rakt igenom!

Fru L

1 kommentar:

Imagination sa...

Vad kul med psalmfavoriter. För mig är det:
1. SvPs 313 Min frälsare lever
2: SvPs 238 a Jag lyfter mina händer. Särskilt sista versens "min utgång han bevarar, min ingång likaså, sin nåd Gud aldrig sparar för dem med honom stå". Ljuvligt.
3. Tredje platsen blir svår. Möjligen Uti din nåd eller Jesus för världen, för de påminner mig så mycket om min farmor...Eller I himmelen, i himmelen...Ja det valet blir svårt...

Hälsningar
Imagination
http://blogg.passagen.se/imagination